نکات پیرامون چیدمان صنوف در مجتمعهای تجاری
از عوامل موثر بر میزان پاخور یک مجتمع تجاری، توجه به چینش اصناف میباشد. هدف اصلی از چیدمان اصناف به حداکثر رساندن جریان نقدی از طریق تسهیل فروش و به حداقل رساندن ریسک است. در اکثر نمونههای موفق هنگام تنظیم اولیه چیدمان اصناف، رابطه بین اندازه فروشگاه، نوع خردهفروشی و جانمایی فروشگاه تعیین میشود تا اطمینان حاصل شود که ترکیب اصناف بهطور تصادفی ایجاد نشده و مطابق با منطق عملی است.
بررسیها نشان میدهد، مدلهای مختلفی برای چیدمان اصناف میتوان در نظر گرفت که متناسب با طرح مجتمع، تعداد و متراژ واحدها قابلیت اجرایی دارند.
مدلهای مختلف چیدمان اصناف
o مدلDumbbell
فروشگاههای انکر در نقاط ابتدایی و انتهایی مجتمع جانمایی شده و سایر خردهفروشیها در میان آنها قرار میگیرد.
o مدل لنگر محور (Anchor Base)
نوع رفتار خرید مشتریها با یکدیگر متفاوت است. در این مدل از جانمایی، واحدهای خردهفروشی تحت تاثیر رفتار خرید مشتری و سرریز فروشگاههای انکر که در سایر طبقات جانمایی شده است، قرار میگیرد.
در واقع، میتوان گفت، فروشگاه انکر با توانایی خود، مشتریان را جذب نموده و بر سایر واحدهای خردهفروشی تاثیرگذار میباشد.
o مدل cluster
چیدمان گروهی واحدهای خردهفروشی مکمل و مشابه یکدیگر میتواند بر افزایش میزان پاخور محیط تاثیرگذار باشد. در این حالت، مراجعهکننده با سپری نمودن کمترین زمان میتواند نیاز خود را بر طرف نماید.
o مدلCartesian
در این مدل، چیدمان به صورت شبکه شطرنجی صورت گرفته و راستههایی پیرامون آن به وجود میآید.
o مدل Branch
راستههای مختلف مجتمع در یک طبقه در نهایت به واسطه نقطهی عطف به یکدیگر متصل میشوند. این مدل عملکردی مشابه با شاخههای یک درخت دارد.
نکات تکمیلی پیرامون چیدمان اصناف
o چیدمان با ترکیب واحدهای خردهفروشی و فروشگاههای انکر
o حفظ تعادل در چیدمان واحدهای خردهفروشی و عدم انباشتگی آنها
o چیدمان اصناف خاص در مسیر حرکت مشتری به منظور ترغیب خرید آنی
o جانمایی اصنافی مانند طلا و جواهرات و حوزه الکترونیک به صورت پراکنده
o جانمایی صنف رستوران در موقعیتهایی با دید بصری مطلوب
o جانمایی فروشگاههای انکر در کنج مجتمع و دور از یکدیگر به منظور ایجاد پاخور