مصالح و متریال ساختمانی قابل صادر کردن به کشورهای حوزه مناسیس
با توجه به اینکه بخشی از متریال و مصالح مصرفی در حوزه ساخت و ساز در کشورهای مختلف از طریق واردات تأمین میشود، موضوع واردات و صادرات و تأثیر آن بر اقتصاد کشورها و توسعه صنایع مختلف از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. باید توجه داشت که برای بررسی صادرات هریک از این موارد بررسی معیارهای تأثیرگذار بر آن حائز اهمیت میباشد. در مقاله قبل به بررسی صادرات صنعت آسانسور پرداخته شد. علاوه بر صنعت آسانسور، تجهیزات مربوط به صنعت درب و پنجره نیز از جمله مواردی است که از ایران به سایر کشورها صادر می باشد. در این مقاله به بررسی معیارهای تأثیرگذار بر صادرات درب و پنجره با تمرکز بر کشورهای حوزه مناسیس پرداخته شده است.
وضعیت کلی صادرات درب و پنجره از ایران
در مورد بررسی صادرات درب و پنجره و مقایسه آن با صادرات آسانسور باید توجه داشت که این صنعت برخلاف ساخت آسانسور، به طور کلی از تکنولوژی سادهتر و قابل دسترستری برخوردار است و راحتتر میتوان به تولید انبوه و قابل ارائه در سطح صادرات دست پیدا کرد. همچنین با توجه به تنوع جنس و کاربردهای مختلف آن در ساخت و ساز میتوان درب و پنجره را به انواع پلاستیکی، چوبی، آهنی، آلومینیومی و اتوماتیک دستهبندی نمود که شرایط برای صادرات هر کدام از این دستهها ممکن است متفاوت باشد. در حال حاضر 83% از صادرات درب و پنجره ایران از نوع آهنی بوده و درب اتوماتیک در حدود 1/0 درصد از صادرات درب و پنجره ایران را تشکیل میدهد.
معیارهای تأثیرگذار بر انتخاب کشور هدف برای صادرات درب و پنجره
بین معیارهای تأثیرگذار بر صادرات محصولات وابسته به صنعت درب و پنجره و صنعت آسانسور شباهتها و تفاوتهایی وجود دارد. میتوان معیارهای لحاظ شده در بررسی صنعت درب و پنجره را به 3 دسته زیر تقسیم نمود.
- معیارهای با نتیجه مشابه نسبت به بررسی در بخش آسانسور
پروانه های ساختمانی صادرشده (به عنوان معیار نشاندهنده وضعیت ساخت و ساز )، پتانسیل رشد و مقدار ریسک در کشور هدف
- معیارهای نیازمند لحاظ کردن درب و پنجره به جای آسانسور
این معیارها، شاخصهایی هستند که در نظر گرفتن آنها نیز در تعیین بازار مناسب هدف تاثیرگذار است اما باید با توجه به آمار موجود در صنعت درب و پنجره در هر کشور مجدد بررسی شوند. معیارهای ارزش و اندازه بازار، میزان واردات و صادرات، رقبای حاضر در بازار و تعرفه و قوانین نیز در این دسته جای میگیرند.
- معیارهای کاملاً متفاوت در صنعتهای درب و پنجره و آسانسور
برخی معیارهای در نظر گرفته شده برای بررسی چگونگی صادرات محصولات یک صنعت، با صنایع دیگر متفاوت هستند. به طور مثال بررسی بلندمرتبهسازی (که برای صادرات آسانسور مورد توجه قرار گرفت) ازجمله معیارهایی است که به طور مجزا در صادرات درب و پنجره کاربرد ندارد. بلندمرتبه سازی میتواند باعث افزایش تعداد واحدهای مسکونی گردد که این موضوع در بررسی معیار پروانههای صادرشده و حجم ساخت و ساز در هر کشور مشخص میشود.
مقصد مناسب برای صادرات درب و پنجره
پس از در نظر گرفتن نکات یاد شده، از بین کشورهای جامعه هدف (حوزه مناسیس)، کشور عراق را به دلیل روابط مطلوب تجاری و سیاسی، میتوان یکی از مقاصد اصلی به منظور صادرات درب و پنجره در نظر گرفت. همچنین علاوه بر عراق کشورهایی همچون آذربایجان، تاجیکستان، عمان و روسیه کشورهای مطلوبی برای سرمایهگذاری در صنعت درب و پنجره هستند. با توجه به منابع موجود در کشور و تکنولوژیهای استفاده شده در ساخت درب و پنجره، کمریسکترین نوع درب و پنجره برای صادرات در حال حاضر نوع آهنی بوده و پس از آن میتوان درب و پنجرههای آلومینیومی و چوبی را به عنوان محصولات قابل صادر کردن در نظر گرفت.
در مورد این صنعت نیز باید به این نکته توجه داشت که موارد گفته شده به صورت یک بررسی جامع و اولیه بوده و بایستی شرایط جزئیتر نیز مورد بررسی قرار گیرد.